wereldbewonderaars.reismee.nl

Daarheen en weer terug...

Vrijdag 22 juli 2011

Vandaag stond er opnieuw een lange autorit op het programma. Van Paihia ging het via Auckland naar Rotorua, ruim 400km zuidelijker. Net als de vorige dagen waren we beiden weer zeer vroeg wakker (6u00), waarschijnlijk speelt de jetlag hier toch nog zijn rol. Door het vroege uur op ontbijttv wel nog de laatste kilometers kunnen meepikken van de tourrit naar de Galibier (zij het in uitgesteld relais). Go Andy Go !!! Al denk ik dat Evans of misschien zelfs Voeckler de tour zal winnen)

Om 8u15 goed en wel op weg want we wilden graag om 14u45 de LOTR-tour meepikken in Matamata, ondertussen in Nieuw-Zeeland en daarbuiten beter bekend als Hobbiton (Hobbitstee). Gelukkig waren de wegen minder bochtig en heuvelachtig dan op onze vorige rit waardoor we, ondanks het regenachtige weer, aardig opschoten en reeds om 13u45 onze plaats konden reserveren voor onze eerste maar zeker niet laatste LOTR-tour. Na nog snel een warme choco te hebben gedronken (die hier enorm populair en lekker is!!!) mochten we op de bus richting The Shire (De Gouw). Immers op een farm in de buurt van Matamata werd een gans hobbitdorp gebouwd voor de opnames van de LOTR-films. Na de opnames werd de set bijna volledig afgebroken. Op vraag van de eigenaar van de grond bleven er drie hobbitholen staan. De goede man zag hier een kleine bijverdienste in (en gelijk had hij).

De set werd echter begin dit jaar terug opgebouwd voor de opnames van 'the hobbit', de prequel van LOTR die momenteel in elkaar wordt gestoken door Peter Jackson. De opnames waren gepland voor februari 2011 maar werden door omstandigheden (onder meer de aardbeving in Christchurch en slecht weer) uitgesteld naar oktober 2011. Pech voor Peter Jackson maar wij zijn de laatste om daarover te klagen. Immers hierdoor is de volledige set (bestaande uit maar liefst 37 (!!!) hobbitholen plus pub en molen) te bezichtigen voor ons gewone stervelingen, zij het dat we wel volledige geheimhouding moesten beloven en neen dit is echt geen grap, het is ons verboden om foto's hiervan openbaar te maken en/of te verspreiden. Dus de geïnteresseerden (en zo zijn er wel enkelen onder jullie ;)) zullen moeten wachten tot we terug thuis zijn om deze exclusief in avant-premiere te kunnen bewonderen bij een hapje en een drankje en als zij beloven dit stil te houden ;)).

We kunnen in ieder geval zeggen dat het zijn geld meer dan waard is. Voor ons was het bezoek aan de set het hoogtepunt van onze reis tot hiertoe. Het voelt echt raar aan om op de set te lopen van de grootste filmtrilogie allertijden. Maar ook gewoon de setting en omgeving spreken tot de verbeelding. The Hobbit, part one zal indien de opnames in oktober goed verlopen op 12/12/2012 in de zalen komen. Nog even geduld dus, Guys.

Na dit bezoek aan de filmset doorgereden naar ons hotel in Rotorua, dat ook gekend staat als de City of Rotten Eggs zo genoemd naar de geur die er hangt. Deze zwavelgeur die inderdaad sterke overeenkomsten vertoont met rotte eieren is afkomstig van de verschillende geothermische verschijnselen in de buurt van de stad. Het gebied is één van de meest actieve vulkanische gebieden ter wereld (samen met ijsland en yellowstone) en dus zeker een bezoekje waard al moet je de geur erbij nemen. Zelfs in het hotel of op restaurant ontkom je er niet aan. Het is eigenlijk niet te harden maar ja we zullen er wel aan wennen zeker. Onze dag sloten we af bij het plaatselijke Indische restaurant met pikant maar lekker eten.

Dat was het voor vandaag, morgen is er weer een nieuwe dag Down under,

Greetz,

Hobbit Wouter en Hobbit(in) Sofie (die al ligt te dromen van nieuwe avonturen)