wereldbewonderaars.reismee.nl

Geisers en warmwaterputten

Zondag 24 juli 2011

Gelet de weersvoorspellingen er voor morgen niet bijster goed uit zien (er wordt sneeuw voorspeld) besluiten we vandaag de twee geothermische parken tussen Rotorua en Taupo te gaan bezoeken zodat we deze zeker niet moeten missen. Het eerste park betreft Wai-O-Tapu en is vooral bekend voor de Lady Knox geiser en de Champagne Pool. We zijn reeds omstreeks 9u15 ter plaatse (na halfuur rijden vanuit Rotorua) vermits we de 'uitbarsting' van de geiser (elke dag stipt om 10u15) niet willen missen. Omdat we nog wat te vroeg zijn nemen we al een kijkje in het park zelf. Al snel komen we de eerste rokende gaten tegen met rokende namen als rainbow crater of devil's inkt pots. Ook komen we 'meertjes' tegen met vreemde kleuren en vieze geuren. De grootste plas is de champagne pool die oranje is aan de buitenkant en felblauw aan de binnenkant en die constant broebelt. Deze pool heeft een temperatuur van tegen de 80° celcius en is ruim 60m diep. Na deze eerste kennismaking moesten we onze terug naar onze auto reppen om van de parking twee km terug te rijden naar een andere parking bij de geiser. Hoe dit te rijmen is met het verkleinen van de ecologische voetafdruk (waar men hier in elk hotel, b&b, restaurant en bezienswaardigheid mee bezig is, ze hebben immers elk een programma om hun invloed op het milieu te beperken, vermoedelijk van overheidswege opgelegd) is ons een raadsel. Twee pendelbussen zouden het probleem zo oplossen, maar nee we rijden elk met ons eigen (huur)autootje naar daar...

Misschien zullen sommigen van jullie zich afvragen hoe het komt dat de geiser elke dag stipt om 10u15 uitbarst, wel dat zal ik eens uitleggen... eind 19de eeuw was het gebied van Wai-o-tapu een strafkamp voor gedetineerden die daar de bush moesten omvormen tot bos (voor houtwinning). Op een dag ontdekten enkelen van hen een pool met een hoge rand rond. Ze vonden dit wel plezierig niet enkel om zich te wassen maar ook om hun kleren proper te maken. Toen ze om hun kleren te wassen zeep in het water deden kregen ze echter de verrassing van hun leven. De kleren vlogen tientallen meters in de lucht terwijl de gedetineerden verschrikt hun net aangeplante bos in vluchten... ;) Je kan het al raden ze hadden de geiser geactiveerd. .. Ook vandaag gebruiken ze nog steeds (synthetische) zeep om de oppervlaktespanning te doorbreken zodat de geiser uitbarst en dit elke dag stipt om 10u15. En ja hoor ook nu gaat er zeep in het gat en geen minuut later barst de geiser uit, ruim 20m hoog... Toch wel indrukwekkend maar ook een beetje teleurstellend.

Na de uitbarsting springt iedereen terug in zijn auto om terug te rijden naar de parking bij het hoofdpark. Om de file te vermijden besluiten we de wandelroute in omgekeerde richting af te werken, een goede keuze zo blijkt. We besluiten na de champagne pool aan een nader onderzoek te hebben onderworpen verder het park in te trekken, ook hier overal brubbelende meertjes, warmwaterwatervallen (of hoe moet je dat noemen ;)) en rokende rivieren... Best wel indrukwekkend en ook vermoeiend (want veel trapjes op en trapjes af). Na een tijdje hebben we het wel gezien en besluiten we verder te trekken naar het volgende thermische park. Onderweg stoppen we eerst nog bij een volgens Sofie als een cabardouche uitziend café ;). Dit wordt bevestigd als er twee stevige Maorivrouwen bij het binnenkomen een enorme boer uitstoten ter begroeting. Het eten viel bij ons gelukkig meer in de smaak.

Het volgende park betreft het minder bekende (nu ja als de lonely planet je omschrijft als het meest interressante geothermische park in NZ en één van de beste in de wereld dan gaat je bekendheid snel de hoogte in, vraag dat maar aan de stad Gent ;)) maar daarom niet minder mooie Orakei Korako (ook bekend als the hidden valley). Het park ligt aan het Lake Ohakuri, een verbreding van de Waikato rivier, de belangrijkste rivier van Noordeiland. Nadat we ons tickets gekocht hebben worden we met een bootje het meer overgezet. Vandaaruit klimmen we zo goed als alleen over meer dan 200 trappen naar boven langs de verschillende silicatenterrassen (het best te vergelijken met Pamukale in Turkije maar wel minder mooi) die het park rijk is. De terrassen hebben de meest uiteenlopende kleuren. Echt heel mooi. Verder heeft het park ook enkele geisers een één van de twee gekende geothermische grotten (lees een grot(tenstelsel) met daarin warm water) ter wereld. Het park is inderdaad een echte aanrader al valt het te vrezen dat het park binnen de korste keren overrompeld zal worden wat eigenlijk wel spijtig is.

Gelet ik na al dat geklauter over trappen aan het einde van mijn latijn ben, besluiten we nog eens een zelfgemaakt avondmaal te nuttigen, vandaag betrof dit gewoon een boterham met lekkere nieuwzeelandse chocolade. Na consultatie van het etiket bleek het eigenlijk om Australische chocolade te gaan ;) Nou ja het heeft in ieder geval gesmaakt...

Greetz,

Wouter (met vermoeide benen) en Sofie (met serieuse kiespijn)