wereldbewonderaars.reismee.nl

Precious private tour

Vrijdag 29 juli 2011

Deze ochtend weer met rugpijn opgestaan!!! Aiaiai Ibis-hotel: niet echt aan te raden (alleen als je low-budget wilt gaan)! Te voet naar de i-site waar de gids van movietours ons ging oppikken met zijn busje. We zijn een beetje nieuwsgierig: gaan we met veel zijn, hoe zal de LOTR-tour verlopen? Hopelijk niet teveel trapjes voor Wouter en hopelijk even tof als de hobbit-tour! Vol ongeduld wachten we op onze gids: Tedd, een typisch Nieuw-zeelandse ‘bloke'... Met zonnebril en petje worden we vriendelijk begroet: ‘it's just me and you for today guys'. Een privétour! Valt dat goed mee zeg! Al gauw worden we in de ‘van' bestookt met filmpjes van de lord of the rings. Stelselmatig toont hij ons enkele beelden en bezoeken we dan de plaatsen waar ze gefilmd zijn...

We beginnen met het bezoek van de plaats waar ze het decor hebben gebouwd voor het kasteel van Minas Tirith. Jammer genoeg is er niks meer van te zien! Het hele decor is weg en heeft plaats geruimd voor zijn oorspronkelijke bestemming nl. een betonfabriekje... Omdat we geen foto's wilden nemen van de betonfabriek, besluit onze beste Tedd maar dat we redelijk normaal zijn... Er zijn blijkbaar vreemde snuiters die daar een foto van willen nemen...

Dan maar op weg naar enkele andere locaties. Met veel uitleg over miniatuurgemaakte bruggen, gefilmde scènes, acteurs,... kunnen we de hele namiddag verder! Het is de moeite! We nemen enkele foto's in de hoop jullie achteraf de beelden te kunnen tonen en dan te vergelijken... Het valt ons op dat er nogal véél LOTR-bomen zijn omver-gebliksemd de laatste tijd... Maar het plaatje klopt meestal!

Na een picknick komt het hoogtepunt van de dag: een vertolking in de film... Wie Orlando Bloom maar een woesie vindt (net zoals ik), kan allicht niet op tegen de nieuwe steracteur voor de komende films... Zie foto's...

We brengen ook een bezoekje aan WETA, een bedrijfje dat zich bezighoudt met de post-productie (lees speciale effecten, 3D-animatie,... een beetje zoals Pixar of Dreamworks dus). We kunnen ook een glimp opvangen van de nieuwe studio's die Peter Jackson gebouwd heeft voor zijn Hobbit-films en krijgen te horen dat Tedd's broer, Chris meewerkt aan de nieuwe verfilming van Kuifje! In de Weta-cave kunnen we kijken naar een film over hoe het achter de schermen aan toe gaat (bvb hoe men de kostuums maakt voor de personages, hoe een film tot stand komt, welke decors ze bouwen,...) en kan je terecht in hun shop. Waar we uiteraard niet zonder lege handen buiten komen. Wist je trouwens dat een deel van de shop volledig vol stond met kuifje-materiaal! Een echte opsteker voor ons als Belgen!

Na onze mooie movietour, worden we nog eens persoonlijk aan ons hotel afgezet! Aangezien het kieken van het Ibishotel ons niet met zekerheid kon zeggen of de parkeergarage morgenvroeg om half 7 open zou zijn (het bord verklaarde: open van 8am...) hebben we maar het zekere voor het onzekere genomen en hebben we onze auto op straat geparkeerd (iets wat eigenlijk niet mocht: max 2u parkeren). Soit we kunnen het risico niet nemen om morgen de ferry te missen...

Na onze geslaagde dag zijn we gaan eten bij de Maleisiër (we doen hier een beetje de wereldkeuken af...) en wilden we graag eens naar de cinema gaan! Het werd Harry Potter! De moeite - ook voor niet lezers van het boek... ;-)

En dan uitgeteld in bed: morgen een nieuwe dag, een nieuw avontuur, op weg naar het zuidereiland! We kijken er naar uit!